Home page Uczelnia Uniwersytet Struktura Administracja Biuro Promocji Komunikaty Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego


30.11.2021

Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego


 

          W 2019 [Od 2019] roku na Akademii Ignatianum w Krakowie realizowany jest projekt pn. Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego. Projekt finansowany jest z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, wartość projektu 6 512 302,66 zł. W ramach projektu przewidziano wsparcie doktorantów, studentów, uruchomienie nowej specjalizacji w ramach nauk o polityce oraz wsparcie techniczne i informatyczne Uczelni. W projekcie bierze udział niemal cała kadra administracyjna i naukowa naszej Uczelni – w różnych segmentach.

Dzięki projektowi uruchomiono specjalizację cyberbezpieczeństwo na Kierunku Nauki o polityce. Specjalizacja cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, znacznie większym niż pierwotnie zostało założone. W świecie, który jest silnie uzależniony od sprawnie działających systemów teleinformatycznych a cyberataki są przeprowadzane nie tylko w stosunku do pojedynczych komputerów czy jednostek, ale całych państw (co jako pierwsza odczuła w 2007 roku Estonia), cyberbezpieczeństwo będzie coraz ważniejszym elementem funkcjonowania gospodarki i polityki. Stąd też nie dziwi, że specjaliści z tej dziedziny są bardzo poszukiwani na rynku pracy, ostatnie szacunki mówią o ponad 17 tys. wakatów[1]. Dlatego uruchomienie tej specjalizacji w ramach nauk o polityce jest odpowiedzią nie tylko na potrzeby małopolskiego rynku pracy, ale w ogóle na braki kadrowe Polski.

Wsparcie doktorantów polegało na stworzeniu programu obejmującego wsparcie w postaci stypendium, finansowania udziału w konferencjach naukowych oraz zakupów materiałów dydaktycznych. Ponadto w ramach zadania przewidziano zagraniczne staże na czołowych europejskich uniwersytetach zajmujących się daną dziedziną. W ramach przedmiotowego programu wzięło udział pięć osób. Niestety, z uwagi na sytuację w Europie spowodowanej sytuację pandemiczną znacznie utrudniona była organizacji staży. Pomimo  tych problemów we wrześniu dwie uczestniczki projektu obroniły się i uzyskały stopień naukowy doktora.

Ważnym elementem wsparcia dla studentów związanych z wejściem na rynek pracy są staże zawodowe oferowane w ramach projektu. W tym miesiącu trwa kolejny nabór, stąd też warto wspomnieć, że dotychczas w stażach wzięło udział blisko 200 osób. W trakcie stażu studenci poznają praktyczne elementy związane z ich przyszłym zawodem i włączają się pracę przedsiębiorstwa czy urzędu. Staże w ramach projektu nie polegają, więc na parzeniu kawy, co wciąż bywa podnoszone jako zarzut w stosunku do tej formy aktywizacji zawodowej. Staże trwają 120 godzin i trzeba je zrealizować najpóźniej w ciągu sześciu tygodni. Co ważne, za udział w stażu student otrzymuje stypendium stażowe. Jest to więc swoiste preludium do pracy zawodowej, gdzie obok wynagrodzenia otrzymuje się wiedzę a sam staż jest inwestycją w przyszłą karierę zawodową. Wśród dotychczasowych stażystów, część kontynuuje współpracę z instytucjami przyjmującymi na staż , w tym kilka uosób otrzymało propozycję pracy. Staże w ramach projektu są, więc bardzo dobrym pomysłem na strat swojej kariery.

Bardzo ważnym zadaniem realizowanym w ramach przedmiotowego projektu jest Wsparcie informatycznych narzędzi zarządzania uczelnią w celu doskonalenia jakości kształcenia. W jego ramach na AIK zostaną wdrożone systemy: Platforma Edukacyjna, System Obiegu Informacji, Portal Pracowniczy oraz system Helpdesk. W przypadku pierwszych trzech systemów w ich wdrożenie została włączona bardzo duża liczba pracowników zarówno administracyjnych, jak i dydaktycznych. Uwagi i wskazówki uzyskane w trakcie wdrożenia pozwolą jak najlepiej dostosować systemy do potrzeb naszej Uczelni. Jak ważne jest posiadanie narzędzi do prowadzenia nauki zdalnej udowodnił czas pandemii. Można też zakładać, że postępująca cyfryzacja społeczeństwa i gospodarki doprowadzi do zwiększenia udziału edukacji zdalnej również po zakończeniu pandemii. Stąd też ważnym jest posiadanie odpowiednich narzędzi pracy. System Obiegu Informacji natomiast usprawni i przyśpieszy działania administracji Uczelni. Obecnie trwają  ostanie prace wdrożeniowe. W grudniu natomiast zostaną przeprowadzone szkolenia z zakresu obsługi systemów. W przypadku systemu Helpdesk trwa obecnie postępowanie na wybór wykonawcy. Po zakończeniu prac wdrożeniowych, Dział IT będzie miał możliwość szybszej reakcji na powstałe problemy w działaniu systemu teleinformatycznego AIK.

            Projekt  Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego, oparty na czterech głównych elementach umożliwia lepiej dostosować ofertę edukacyjną AIK do potrzeb rynkowych, jak też i pozwala na rozpoczęcie kariery zawodowej przez studentów. Wsparcie związane z wdrożeniem systemów pozwali [pozwoli] natomiast dostosować samą uczelnię do szybko postępujących zmian.

 

Projekt Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego, nr POWR.03.05.00-00-ZR10/18, dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Kierownik projektu ks. dr hab. Andrzej Sarnacki SJ, prof. AIK.

Więcej informacji na stronie: https://www.ignatianum.edu.pl/program-wzmocnienia-potencjalu-dydaktycznego-uczelni-na-rzecz-rozwoju-regionalnego



 

dr Grzegorz Kocot

Koordynator projektów